En stillsam advent

När jag först blev sjukskriven tänkte jag att en månad kändes länge, men sen skulle jag säkert vara helt frisk och kunna göra saker igen. Efter två månader började jag inse att det nog kommer att ta längre tid att återvända helt och fullt än så. Första tiden gjorde jag som sagt ingenting, men jag har alltmer börjat kunna vara med på lite saker, om än med anpassningar, gördel (för att stabilisera ryggen) och extra vila före och efter aktiviteten Men banne mig att jag inte tänkte missa den bästa tiden på året bara för att jag var lite sjuk.

Eftersom första advent var ovanligt tidigt i år har jag advent (alltså bästa tiden på året) varit extra länge. Så redan den 26 november inleddes adventsfirandet med den traditionella julbrunchen på Nygatan 57.

Eftersom första advent var ovanligt tidigt i år har ju advent (alltså bästa tiden på året) varit extra lång. Så redan den 26 november inleddes adventsfirandet med den traditionella julbrunchen på Nygatan 57.

Eli låter sig väl smaka.

Eli låter sig väl smaka.

Lika gott och mysigt som vanligt.

Lika gott och mysigt som vanligt.

Och redan den 27 fick vi alltså tända första ljuset. Årets tema i adventsljusstaken är "skog" eller "natur" eller nåt. Eftersom jag aldrig lyckas elda ner de ljus jag köpt tidigare år tänkte jag att jag i år skulle köpa smalare ljus och ställa dom mitt i ljusstaken istället för att sprida ut dom. Tanken var god men lite fel, som ni kommer att se längre ner i inlägget.

Och redan den 27 fick vi alltså tända första ljuset. Årets tema i adventsljusstaken är ”skog” eller ”natur” eller nåt. Eftersom jag aldrig lyckas elda ner de ljus jag köpt tidigare år tänkte jag att jag i år skulle köpa smalare ljus och ställa dom mitt i ljusstaken istället för att sprida ut dom. Tanken var god men lite fel, som ni kommer att se längre ner i inlägget.

Nästa begivenhet var Västerbottensteatern som i år valt att sätta upp Dickens Julsaga.

Omgivningarna, kostymerna, scenografin, skådespelarna. Sjukt impad var jag.

Omgivningarna, kostymerna, scenografin, skådespelarna. Sjukt impad var jag.

De tar alltid in några av estet-eleverna som alltid imponerar.

De tar alltid in några av estet-eleverna som är minst lika duktiga som ”proffsen”.

Vi satt på första raden och kom alltså väldigt nära de otäcka spökena.

Vi satt på första raden och kom alltså väldigt nära de otäcka spökena.

Och de gälda sång- och dansnumren.

Och de glada sång- och dansnumren.

Fikat i pausen gick inte heller av för hackor...

Fikat i pausen gick inte heller av för hackor…

... eller underhållningen...

… eller underhållningen…

... eller sällskapet.

… eller sällskapet.

Men bäst var ändå Kågis som det nutida spöket. Undrar var man kan hitta en sån där kappa? Lite sugen på att byta faktiskt...

Men bäst var ändå Kågis som det nutida spöket. Undrar var man kan hitta en sån där kappa? Lite sugen på att byta blir jag faktiskt!

Hela advent har jag som sagt jobbat två timmar per dag och har alltså haft en hel del "fritid" på dagarna. Så det här med julstress har jag inte känt en enda gång i år. Dessutom har jag ju haft hjälp här hemma.

Hela advent har jag som sagt jobbat två timmar per dag och har alltså haft en hel del ”fritid” på dagarna. Så det här med julstress har jag inte känt en enda gång i år. Dessutom har jag ju haft hjälp här hemma.

Hittills har faktiskt granen fått vara i fred. Men än är inte julen slut...

Hittills har faktiskt granen fått vara i fred. Men än är inte julen slut…

När jag fortfarande trodde att hösten skulle vli normal gjorde jag min vana trogen upp en massa planer. Vissa saker har jag tyvärr varit tvungen att missa, som Kents avskedsturné (ja, det svider) och MNK i Umeå. Mycket på grund av att åka bil fortfarande är en pina. Men lokala saker har jag försökt göra och jag ville verkligen inte missa Betnér och Ismail när de kom till stan.

När jag fortfarande trodde att hösten skulle bli normal gjorde jag min vana trogen upp en massa planer. Vissa saker har jag tyvärr varit tvungen att missa, som Kents avskedsturné (ja, det svider) och MNK i Umeå. Mycket på grund av att åka bil fortfarande är en pina. Men lokala saker har jag försökt göra och jag ville verkligen inte missa Betnér och Ismail när de kom till stan.

Och jag är glad att jag klarade det. Inte ofta jag får skratta mig till huvud- och magvärk nuförtiden.

Och jag är glad att jag klarade det. Inte ofta jag får skratta mig till huvud- och magvärk nuförtiden. (Om ni undrar om hans kostym så är tydligen Bananmannen alldeles över Batman när man beställer på internet. Och ibland kan det bli fel.)

Men den föreställningen blev bara första grejen på en helg då jag faktiskt tog mig lite vatten över huvudet. Show på fredagen, bio på lördagen, marknad och 60-årsmiddag för svärfar på söndagen gjorde att jag hade ondare än länge på måndagen.

Och jag ville ju inte missa julmarknaden! Så vi gick, köpte gravad lax och riktig rökt skinka.

Men jag ville ju inte missa julmarknaden! Så vi gick, köpte gravad lax och riktig rökt skinka.

Jag åkte inte. Men det ser alltid så himla mysigt ut!

Jag åkte inte. Men det ser alltid så himla mysigt ut!

Och så köpte jag den traditionsenliga dörrdekorationen. Söt va? Åsa tyckte att det var en väldigt punkig tomte jag köpt, men skägget är mer grått och mindre rosa än på den här bilden. Tyvärr.

Och så köpte jag den traditionsenliga dörrdekorationen. Söt va? Åsa tyckte att det var en väldigt punkig tomte jag köpt, men skägget är mer grått och mindre rosa än på den här bilden. Tyvärr.

Advent handlar för min del om att gå all in. Så en eftermiddag sågs jag och mamma på stans mysiga engelska café och åt riktig afternoon tea.

Advent handlar för min del om att gå all in. Så en eftermiddag sågs jag och mamma på stans mysiga engelska café och åt riktig afternoon tea.

Sånt man borde unna sig oftare.

Sånt man borde unna sig oftare.

Nu när vi kommit till tredje advent börjar ni ana problemet med årets adventsljusstake. Som Anton sa "det ser mer ut som ett blodbad än en adventssljusstake". Och ok, jag erkänner. Jag kanske borde ha ställt ljusen lite längre ifrån varandra.

Nu när vi kommit till tredje advent börjar ni ana problemet med årets adventsljusstake. Som Anton sa ”det ser mer ut som ett blodbad än en adventssljusstake”. Och ok, jag erkänner. Jag kanske borde ha ställt ljusen lite längre ifrån varandra.

Sen var det äntligen dags för en av årets höjdpunkter, den frosserifyllda kväll vi kallar julfilmskvällen. I år hade jag bidragit med julmustkola och saffranspraliner och Anton hade ställt sig och bakat chokladbollar. Första gången jag sett honom baka sen vi blev ihop. Eller nånsin, faktiskt.

Sen var det äntligen dags för en av årets höjdpunkter, den frosserifyllda kväll vi kallar julfilmskvällen. I år hade jag bidragit med julmustkola och saffranspraliner och Anton hade ställt sig och bakat chokladbollar. Första gången jag sett honom baka sen vi blev ihop. Eller nånsin, faktiskt.

Pga att vi förra året hade lite problem med att rymma alla framför tv:n var det i år lite färre bjudna.

Pga att vi förra året hade lite problem med att rymma alla framför tv:n var det i år lite färre bjudna.

Filmerna var såklart desamma.

Filmerna var såklart desamma.

Men alla var inte lika intresserade av filmerna. Barn i den här åldern gör sig ändå bättre än de som börjar bli lite äldre. Som Lina sa "det är ändå vuxenfilmer vi ser". Och jo, så är det. I ordets snälla bemärkelse.

Alla var inte lika intresserade av filmerna. Barn i den här åldern gör sig ändå bättre än de som börjar bli lite äldre. Som Lina sa ”det är ändå vuxenfilmer vi ser”. Och jo, så är det. I ordets snälla bemärkelse.

Sen blev det lucia och jag var rätt nöjd över att börja kl 10, då kunde jag njuta till fullo av årets luciatåg. Till frukost gick jag all in och gjorde davosgröt med pepparkakssmak och saffransgranola och till det kanelte. Mums.

Sen blev det lucia och jag var rätt nöjd över att börja kl 10, då kunde jag njuta till fullo av årets luciatåg. Till frukost gick jag all in och gjorde davosgröt med pepparkakssmak och saffransgranola och till det kanelte. Bara juliga smaker alltså.

Årets luciatåg höll till på Varbergs fästning minsann.

Årets luciatåg höll till på Varbergs fästning minsann.

Sen hade jag eventuellt funderat på att se luciakröningen i landskyrkan, men precis som förra året stannade det vid en fundering. Istället såg jag det live via webben i min egen säng med datorn i knäet. Dagens teknik alltså!

Sen hade jag eventuellt funderat på att se luciakröningen i landskyrkan, men precis som förra året stannade det vid en fundering. Istället såg jag det live via webben i min egen säng med datorn i knäet. Dagens teknik alltså!

Fjärde advent-heögen kom och ändå hade vi alltså en hel vecka kvar till jul. Vad passade då bättre än att besöka museet och kika på deras jultygsutställning? Det här blev en favorit och väckte många frågor. Varför går inte "huvudtomten" (den röda) i början? Är de andra hans livvakter? Och

Fjärde advent-helgen kom och ändå hade vi alltså en hel vecka kvar till jul. Vad passade då bättre än att besöka museet och kika på deras jultygsutställning? Det här blev en favorit och väckte många frågor. Varför går inte ”huvudtomten” (den röda) i början? Är de andra hans livvakter? Och vad har hänt med han som sackar efter?

Eli hittade och fotade andra favoriter.

Eli hittade och fotade andra favoriter.

Mammas glögglas! Typiskt 70-tal alltså.

Mammas glögglas! Typiskt 70-tal alltså.

Seriöst, avstavningarna på den här?! Var är korrläsarna när man behöver dom?

Seriöst, avstavningarna på den här?! Var är korrläsarna när man behöver dom? På-ska?! Va-ra?! Snälla.

Vi avslutade med fika på lanthandeln och fick till vår förskräckelse höra att det kanske var vårt sista fika där nånsin.

Vi avslutade med fika på lanthandeln och fick till vår förskräckelse höra att det kanske var vårt sista fika där nånsin.

Varför skulle nån vilja beröva Skellefteborna på denna fantastiska atmosfär?

Varför skulle nån vilja beröva Skellefteborna på denna fantastiska atmosfär?

Samma kväll var det dags för en av årets höjdpunkter, Gambyssas konsert i Burträsk kyrka. Ja, jag fick tårar i ögonen några gånger. Och ja, de var definitivt värda de stående ovationer de fick.

Samma kväll var det dags för en av årets höjdpunkter, Gambyssas konsert i Burträsk kyrka. Ja, jag fick tårar i ögonen några gånger. Och ja, de var definitivt värda de stående ovationer de fick.

Och mamma läste julevangeliet på bondska. Bara en sån sak.

Och mamma läste julevangeliet på bondska. Bara en sån sak.

På söndagen bjöd Eli på fika och vi i klanen fick prata av oss ordentligt inför julhelgen. Vi ses inte så ofta längre bara vi fyra, så det var verkligen jättekul.

På söndagen bjöd Eli på fika och vi i klanen fick prata av oss ordentligt inför julhelgen. Vi ses inte så ofta längre bara vi fyra, så det var verkligen jättekul.

Och sen var det helt plötsligt dan före dan och bästa tiden på året lider mot sitt slut. Nästa gång advent kommer har jag ett helt hus att pynta! SOM jag längtar.

En reaktion på ”En stillsam advent

  1. Ping: Det mest händelserika året nånsin | Hannas historia

Kommentera

