När jag dansade tango – på arbetstid

Under min tid på Norran var jag med om en del märkliga saker. En av de märkligaste – och samtidigt roligaste – var när jag och Per lärde oss dansa tango. På betald arbetstid. Upprinnelsen till det hela var att vi fått en bunt Let’s Dance-skivor att tävla ut till läsarna och att vår dåvarande nyhetschef tyckte det skulle vara kul att göra det i form av att läsarna skulle få skicka in filmer på sig själva när de testade någon av Let’s Dance-danserna. Och då kunde ju inte vi vara sämre.

När jag ser de här bilderna slås jag av två saker, nämligen hur unga vi var och hur sjukt långt hår jag hade. Båda kan förklaras med samma orsak, nämligen att det här hände i början av 2008, alltså nio (nio!) år sen och jag hade precis kommit hem från Thailand där jag gjort hårförlängning.

Tango6

Med mig på dansgolvet hade jag som sagt Per som då var nöjes- och kulturredaktör på Norran. Även om han alltid kallat sig själv en ”sång- och dansman” så var hans danskunskaper obetydliga. På den här tiden var dans en stor del av mitt liv, men trots det hade jag aldrig testat tango.

Tango27

Våra lärare var stans proffs inom argentinsk dans och de började med att lära oss att gå.

Tango8

Sen skulle vi lära oss stegen på behörigt avstånd ifrån varandra. Faktiskt måste jag säga att processen att lära ut dans är väldigt lik, oavsett danstyp.

Tango23

När vi lärt oss våra egna steg fick vi dansa med varsin lärare för att få ihop det med den andras steg.

Tango19

Sen följde stunder då vi hade väldigt roligt…

Tango15

Tango5

…stunder då vi inte fattade nåt…

Tango17

… och stunder då vi kände oss riktigt proffsiga.

Tango30

Mer instruktioner.

Tango22

Och en vattenpaus.

Tango40

Ibland blev det lite fel…

Tango34

… och det tog några försök…

Tango12

… men till slut lyckades vi faktiskt dansa en stund och se iaf hyfsat duktiga ut.

Tango20

Och Per visade sig vara en riktig sång- och dansman.

Jag skulle såklart vilja avsluta det här inlägget med att visa er inslaget, men det verkar inte finnas kvar på www och även om jag har filmen så är det ju det här med upphovrätt… Tro mig när jag säger att inslaget blev bra. Även fast vi inte blev några tangostjärnor. Och drygt ett och ett halvt år senare fick vi återuppväcka våra kunskaper när vi gjorde succé (nåja) på Pers bröllop.

Foto: Eli

Foto: Eli

Kommentera

