Tillbaka till vardagen

Som med alla roliga undantagstillstånd så måste alltid verkligheten och vardagen komma tillbaka till slut. Vi hade ju båda tagit ledigt från torsdagen före bröllopet och drygt tre veckor framöver för att få stanna kvar i bröllopsbubblan så länge som möjligt. Men nu ville det sig inte bättre än att jag hade introduktion i den kurs jag skulle läsa under hösten samma måndag, så jag fick ta en tillfällig paus från bubblan och åka ner till Umeå mitt emellan bröllop och bröllopsresa.

img_4738

När Umeå är såhär vackert är det faktiskt okej att åka dit ibland.


img_4733

Så där satt jag alltså, och lyssnade på min lärare, tillika namne. Eftersom jag inte kände någon av de andra som gick kursen var det ingen som frågade om jag möjligtvis gjort nåt kul under helgen, och därför fann jag liksom aldrig någon anledning att berätta för någon vilken stor dag som just passerat.


img_4731

Men nog kändes det lite speciellt ändå. Med TVÅ ringar på fingret, liksom. Kunde inte låta bli att ta en spegel-selfie. :)


img_4687

När jag sen kom hem fanns spår av bröllopet överallt. På golvet t.ex…


img_4756

… i kylskåpet…


img_4761

… och inte minst på köksbordet.


img_4760

Den stod sig jättefint!

Sen lämnade vi Sverige för att åka på världens häftigaste bröllopsresa. Som jag såklart kommer att berätta om. Såsmåningom. Men när vi kom hem igen så fortsatte saker att skvallra om det stora som hänt.

img_5240

Så här fint dekorerades till exempel mitt rum på jobbet dagen jag kom tillbaka.


img_5241

Jag fick låna en gammal klänning som jag prompt skulle ha på mig hela dagen.


img_5244

Tillsammans med den här fina blomsterkransen.


img_5334

Men jag kom ju trots allt rätt lindrigt undan. Min make däremot, han har fått strula med att byta namn i register, mail, jobbgrejer, kontokort, pass, körkort… Inte går det smärtfritt inte.

img_5336

img_5341

Den 27 september strax före lunch fick jag en bild från Eli på mig i frisörstolen exakt en månad tidigare. Jag kontrade med den här bilden som visade att jag just den här dagen var lite mindre glamorös.


img_5548

Sen återstod ju också att meddela världen vad som hänt. Eller iaf de i Norrans spridningsområde.


img_5595

Och så skulle vi naturligtvis tacka för all uppvaktning, all hjälp och alla fina presenter och kort.

Och sen hade vi helt plötsligt kommit till sista inlägget i den här låååånga redogörelsen av vårt bröllop. Jag beundrar dig som orkat läsa allt och tackar för att du följt mig när jag mints tillbaka. Det är med ett visst vemod men också en oerhörd tacksamhet jag ser tillbaka till den här dagen i augusti och allt som omgärdade den. Jag har fått frågor om det inte känts tomt när det var över, eller om jag skulle vilja göra om det. Svaret är att jag lätt skulle kunna göra om själva dagen, men inte allt runt omkring. Dessutom fick det ju ett rätt tråkigt efterspel i och med mitt diskbråck, så tiden efteråt fylldes av annat än just tankar på det som varit. Men jag känner samtidigt att jag inte behöver någon repris på den här dagen och det känns inte alls tomt att det är gjort, tvärtom älskar jag att ha de här fantastiska minnena och bilderna att se tillbaka till och bara tanken på den här dagen fyller mig med värme och kärlek i en sån omfattning att det ibland känns svårt att förstå.

Två saker minns jag med lite extra värme och det är 1) att få uppleva att ha alla människor som man älskar i samma rum en kväll, och veta att de alla var där för vår skull. Obetalbart! Samt 2) två samtal jag hade den här kvällen. Det var med två av varandra oberoende kompisar som båda blev oväntat sentimentala, djupa och nostalgiska och jag kunde verkligen se hur dagen berörde dom på ett sätt som jag inte trott. Det var så himla fint och med jämna mellanrum tänker jag på det igen och blir alldeles glad. Och nu har jag ju dessutom inte mindre än 25 blogginlägg att läsa om och om igen och minnas hur det gick till när vi ingick äktenskap.

En reaktion på ”Tillbaka till vardagen

  1. Ping: Det mest händelserika året nånsin | Hannas historia

Kommentera

