Sjätte besöket

Jag var faktiskt tvungen att räkna efter och kom fram till att sedan syster Erika flyttade till Macclesfield har jag hälsat på fem gånger (2010, 2012, 2014, 2015, 2016), och alltså det här var den sjätte. Julen hade nyss passerat och vi hade ju alltså precis hängt en del med familjen Morén/Adams. Men det var ändå jättekul att få hälsa på, se deras nya hus och hänga lite i Macclesfield (eller Macc, som vi coola säger) och shoppa lite i Manchester. Den stora anledningen till resan var att grabbarna skulle se Sabaton, en sån där poporkester* som inte direkt spelar musik som jag gillar. Men de är ett av Antons favoritband. Carl hade aldrig sett dom tidigare med kände till och gillade förbandet och de var båda väldigt nöjda med konserten. Och resten av resan blev också väldigt trevlig, som ni ser här.

img_6393

Ärligt talat var jag lite gruvsam (och funderade till och med ett tag på att ställa in) på grund av allt sittande som oundvikligen hör till att resa och som min rygg inte hanterar särskilt bra just nu. Men med hjälp av en uppblåsbar nackkudde som fick fungera som svankstöd, och frekventa promenader i mittgången så gick det ändå hyfsat att resa.

img_6395

Trots att jag träffat Lovisa många gånger och precis sett henne vid jul är det svårt att hänga med på hur fort hon utvecklas. Från att bara ligga i sitt gym första gången vi sågs, till att nu sitta, prata(-ish) och gå. Gå! Hur gick det till?

img_6403

Första dagen var en fredag och den engelska familjen jobbade. Så vi hängde i Macc, shoppade och beundrade juldekorationerna på den lokala puben. Låt förresten inte solen lura er, när vi vaknade var marken täckt av snö, så det var midvinter även här.

img_6398

Jag måste erkänna att jag tagit skandalöst lite bilder i deras nya hus som var väldigt fint och väldigt engelskt, men med svensk standard till min mans glädje. Raka vinklar! Bara en sån sak. Men det är svårt att komma ihåg att fota sånt oviktigt när det finns en sån här sötnos att fota. Eller två sötnosar. Och ser ni så fint de bondat?

img_6399

Fast lite blyg var hon nog ändå.

På lördagen tog vi tåget in till Manchester för det obligatoriska besöket på Primark där jag köpte ohemult mycket kläder för nästan inga pengar alls.

img_6410

Sen besökte vi en ny bekantskap för mig, Afflecks Palace som bäst kan beskrivas som en inomhusmarknad med lite punkig inriktning, och så mycket vintagekläder att jag vet flera av mina kompisar som skulle älska det stället! Nu handlade vi inte så mycket, men jag hade lätt kunnat gå där i flera timmar. Och höll på att måste göra det eftersom vi nästan gick vilse bland alla småaffärer och gångar.

img_6408

Vi åt inte just här, men nån gång borde vi det. Hur kul är det inte med en restaurang helt inriktad på olika sorters flingor?! :D

img_6420

I väntan på tåget hem köpte vi vuxna kaffe/te och Lovisa passade på att springa av sig lite. Sjukt nöjd. :)

img_6429

På kvällen besökte vi deras nya favoritrestaurang ”The Silk Trader”. Väldigt passande om man har lite kännedom om Maccelsfields historia. Tyvärr var ale-pajen slut, men jag åt kyckling som var fantastiskt god, så det gjorde inte så mycket.

img_6434

Lovisa verkar trivas riktigt bra där också.

img_6438

”Men mamma och pappa, vad gör ni?!”

img_6448

På söndagen gjorde vi det obligatoriska besöket på Rustica och åt ”full english breakfast”. Snacka om att man står sig mest hela dagen på det här. Och det kanske inte ser så gott ut, men det är det verkligen. Lovisa fick en mindre version av frukosten. Snacka om att jag kommer att ha en englifierad systerdotter. Så liten som hon är så gillar hon redan vita bönor på rostat bröd.

img_6464

Efter frukosten erbjöd vi oss att vara barnvakter ett tag så Erika och Carl fick åka iväg och storhandla i lugn och ro. Och för att återvända till englifieringen så är det ändå lite kul att en av Lovisas favoritleksaker är den här tekannan som spelar korta små melodier om te när man tippar på den. Jag hade de där melodierna i huvudet flera dagar efteråt…

img_6485

Men det tog inte lång tid innan huvudpersonen blev trött och somnade i sin gudfars famn.

img_6488

Man kan ju inte heller besöka Macc utan att gå på Neros och dricka en kopp. Så det blev söndagseftermiddagens aktivitet.

img_6493

På väg tillbaka vände jag mig om för att fota backen upp mot torget. Det är en gode brant promenad för att ta sig dit. Men visst ser ni så charmigt engelskt det är?

img_6490

Här, ovanpå den lilla restaurangen som serverar skandinavisk mat ska mamma och pappa bo nästa gång de åker till Macc.

img_6492

Carl har bott många år i Macc och berättade för oss om stans historia. Jag vet inte exakt vad han berättade just här, men min historieintresserade man verkar lyssna uppmärksamt.

img_6497

På väg tillbaka hann Lovisa somna i vagnen och vi gick en extra omväg runt parken för att hon skulle få sova lite längre. Här kan ni också se vilket fantastiskt (ej oväntat) väder vi fick. Men jag måste säga att jag är fascinerad över att gräsmattorna håller sig gröna hela vintern. Den här dagen var det iofs typ åtta plusgrader, men när vi kom var temperaturen närmare nollan.

img_6495

På mina sex besök har Erika bott på fyra olika ställen, och jag har alltså fått lära om mig vägen till och från stan några gånger nu. Den här gången fanns det ett väldigt bra och tydligt landmärke att hålla utkik efter. Jag tyckte dom var så himla söta. Hen till vänster har dessutom ryggsäck på sig, så jag tänker mig nog att de är vandrare, på väg någonstans. De har liksom bara satt sig och vilat en stund.

img_6504

Även resan hem gick bra, även om det blev lite stressigt i ett av våra byten. Att byta mellan flygbolag och terminaler kan ju vara lite spännande, men SAS låter en checka in bagage ända upp till en halvtimme innan, så vi hade 17 minuter till godo. Nemas problemas!

* När vi gick i högstadiet så spelade vår tremening i ett ändå hyfsat känt band här i stan. Vi skulle väl på nån konsert och skulle försöka förklara för min mormor (född 1912) vad det var för sorts band han spelade i. Efter viss förklaring utbrast hon ”jaha, så han spelar i en sån där poporkester?” Så det är ett stående inslag här hemma hos oss. Det är ju verkligen ett fantastiskt uttryck!

En reaktion på ”Sjätte besöket

  1. Ping: Som en riktig globetrotter | Hannas historia

Kommentera

