Mjuka drömmar

”Hur går det med huset?”
”När ska ni flytta?”
”Hur mycket ska ni renovera?”
”Hur tänker ni med uppsägning av lägenheten?”
och så min favorit
”Hur gammal är pannan?”

Vi får många frågor om huset vilket jag tycker är jättekul. Jag är själv likadan när folk har köpt hus. Det är ju så himla kul att höra folks planer och gå husesyn i vänners nya bostäder. Så jag tänker bjuda er på lite information och lite inspiration till att börja med. Räkna med många fler inlägg om huset i framtiden, men nu börjar vi med svaren på de här första frågorna.

Det går bra med huset, även om inte så mycket hänt än. Om allt går som det ska får vi det i mitten av maj och kommer att ha två veckor på oss att flytta ur lägenheten och städa. En av helgerna däremellan är kristi himm vilket såklart underlättar. Så under de fyra lediga dagarna tänker vi flytta större delen av vårt bohag, då har vi några dagar på oss att städa ur lägenheten (eller eventuellt leja nån som gör det). Men innan dess tänker vi påbörja renoveringen. Allt eftersom kommer vi att renovera allt. Allt. Huset är byggt 1991 av de nuvarande ägarna och de har inte gjort mycket sedan dess, renoveringsmässigt. Så även om allt är fräsch är det nött och dessutom kanske inte riktigt vår stil. Men vi tänker flytta in och bo in oss och sen renovera lite eftersom när vi får råd och tid. Men jag har hela tiden haft ett önskemål och det är att vi ska färdigställa ett rum innan vi flyttar in. Jag vill så gärna ha ett rum som är klart, som man inte behöver flytta in och ur saker från för att renovera sen, och det är sovrummet. Därför har jag lagt in ett önskemål om att vi ska göra det innan och min man, som kommer att göra det mesta rent handgripligt, har gått med på den planen. Och vi har faktiskt varit väldigt överens om hur vi vill det ska se ut. Såhär ser sovrummet ut idag, eller iaf när mäklaren och fotografen var på besök för några år sedan.

Det är fyra sovrum på övervåningen som är ungefär lika stora och alla har snedtak och två fönster. Så de är inte jättelättmöblerade. Vi tänker ha sängen på samma sätt som de, men i övrigt inte ha så mycket där inne eftersom det ju ska vara den mest avskalade och avslappnade platsen i ett hus. Någon tv blir det inte, och absolut inte två. (Varför?)
11126788

Sen finns det inte jättemycket plats för garderober heller. Vi tänker ha kvar de tre som syns på bilden nedan (alternativt byta ut dom, men göra en liknande lösning) och så ska nog Anton få två på sin sida, alltså till höger om det höga fönster på bilden ovan.

11126776

Däremot har vi helt tänkt förändra ytskiktet och äntligen kommer jag få uppfylla en sovrumsvision jag haft sen Emma som jag jobbade med tidigare renoverade sin lägenhet. Vi ska ha heltäckningsmatta! Hur mysigt är inte det?! Planen är en mörkgrå matta, men spräcklig så att Egons hår inte kommer att synas alltför mycket. Och så ljusa väggar. Vi har inte varit och kikat på tapeter och matta än, men nåt sånt här tänker jag mig.

Länkad härifrån.

Länkad härifrån.

Länkad härifrån.

Länkad härifrån.

Länkad härifrån.

Länkad härifrån.

Tänk bort speglar och konstiga lampor. Men i övrigt så.

Länkad härifrån.

Länkad härifrån.

Och sen min bästa inspirationsbild. Tänk att sätta ner fötterna på det här golvet varje morgon man vaknar. Mmmm…..

Länkad härifrån.

Länkad härifrån.

Och så var det ju den där frågan om pannan. Tyvärr vet jag inte hur gammal den är. Eller vilket märke. Men sånt kommer nog klarna allt eftersom. Bara tre månader kvar nu!

2 reaktioner på ”Mjuka drömmar

  1. Ping: Det första stöket | Hannas historia

  2. Ping: Det första helt färdiga rummet | Hannas historia

Kommentera

