Tillståndet

Jag har en (eventuellt snart före detta) kollega som är aspirerande författare och skrev på sociala medier ungefär såhär för ett tag sen: ”Det pratas ofta om skrivkramp bland författare, hur det ska undvikas och vad man ska ta sig till när man drabbas. Mitt råd är att inte försöka forcera skrivandet. Försvinner glädjen och lusten att skriva beror det troligtvis på att man skrivit sig less. Ta en paus istället så kommer lusten snart tillbaka”. Och jag tyckte det där var så himla bra. Så då gjorde jag det. Och pausen är egentligen inte över än. Men en ”Just nu” kan jag ju faktiskt bjuda på, i väntan på att lusten ska återvända.

Läser: Knappt alls för tillfället. Sedan nyår har jag kämpat mig igenom två böcker och är inne på den tredje. Men jag storfyndade på bokrean och har en massa böcker som bara ligger och väntar på att jag ska ta mig an dem. Jag ser det som en belöning när jag är klar med uppsatsen.

Skriver: Uppsats och utredningar. Därav min paus här.

Tänker på: Flytten och framtiden.

Äter: Har snöat in på sådana här till mellanmål. Och har dragit ner min make i samma träsk. Så sjukt goda!

Dricker: Te, men i krympande mängd utifrån ökande värme.

Lyssnar på: Podcasts. Serial-spinoffen S-Town rekommenderas, men räkna inte med att få svar i slutet. Precis som med Serial alltså.

Tittar på: Väldigt lite. Tror jag fick en serieöverdos under hösten och har inte riktigt orkat ta mig an någon ny.

Planerar: Flytt och renovering. Jobbmässigt behöver jag inte planera eftersom jag fått förlängt vilket i förlängningen innebär fastjobb. Yeej!

Ser fram emot: Att komma i bättre form. Jag har äntligen fått godkänt att börja om och träna och det gör jag, väldigt försiktigt. Men dock. Målet är att kunna springa 5 km innan sommaren är över. Tid spelar ingen roll, bara att.

Ser inte fram emot: Jag fick fundera rätt länge, och det enda jag kommer på är slasket som oundvikligen ligger framför oss.

Lär mig: Hur lite jag kan.

Gillar: Att vi i år tog oss iväg på vår traditionella födelsedagspresenthelg. I fjol bokade vi om en planerad Malåhelg tre gånger innan vi gav upp och räknade en Umeå-vistelse (som egentligen berodde på något annat) som vår helg. Så här i efterhand kan jag tycka att vi skulle ha kämpat lite hårdare, den här traditionen är alltid en höjdpunkt. Och på samma ämne kan jag berätta att Kust hotell rekommenderas varmt.

Gillar inte: Den här bilden går att tolka på två sätt. Bokstavligt, eftersom jag inte gillar att folk bevisligen genat över älven. Lita aldrig på vatten som rör sig (<— mitt livsmotto). Men även bildligt: Jag gillar inte när vägen framåt är osäker och man måste ta omväg på omväg för att eventuellt komma fram.

Kommentera

