Den sista halva dagen

Sedan jag blev friskskriven från eländet har jag bara jobbat halvtid. Inte för att jag inte kunnat jobba mer, utan för att det var meningen hela tiden. Våren skulle ju nämligen ägnas åt att ta den magisterexamen jag funderat på sedan jag blev journalist, men som då aldrig blev av. Nu har det blivit. Eller är iaf på g. I skrivandets stund vet jag faktisk inte om uppsatsen blivit godkänd eller inte. Så håll tummarna för mig, ok?

Igår var iaf den sista ”halvtidsdagen” jag hade. Mitt grundschema har sett ut som följer, för den som är nyfiken: Måndagar: jobb. Tisdagar och torsdagar: Plugg fm, jobb em. Onsdagar: Jobb fm, plugg em. Fredag: Plugg. Sen är det få veckor som sett ut exakt så pga möten, intervjuer, handledning etc etc… Men torsdag och fredag den här veckan har jag iaf varit helt ledig. Ja… Eller ”pluggat”. Jag frågade faktiskt Anton häromdagen hur tusan jag skulle hinna jobba heltid. När ska jag då klippa mig? Eller handla? Eller träna? Eller göra allt annat som jag passat på att göra när plugget inte varit riktigt halvtidskrävande. Tacka vet jag flextid…

Här bjuder jag iaf på det som i bloggvärlden populärt kallas ”en dag i bilder”. Så här såg alltså min fredag ut.

Dagen började i köket där jag bakade. Men mer om det i ett annat inlägg. Den här basilikan får illustrera min utsikt under baket.


Och såhär ser det ut när jag tittar ut genom köksfönstret. Här är det tänkt att Anton och bonussvärfar ska bygga ett vedupplag. Alltså ett bättre än det som står där nu.


Medan baket jäste satte jag mig på bron och åt frukost. Egon passade på att gå ut på dagens tredje utflykt. Han gör inte långa svängar, men många.


Jag hade en rätt diger lista med saker som borde göras. Till exempel torka av och dammsuga utemöblerna. Visserligen spolade jag dom med högtryckssprutan förra helgen, men spindlarna (som det verkar krylla av här) hade haft fullt upp och dessutom är det svårt att få saker helt rena med högtrycken.


Jag skulle också torka av torkställningen. Varför då? undrar kanske ni.


Jo, för att den var täckt i mossa. Fler frågor?


Antons plan inför helgen är att börja röja upp lite i stallet för att kunna plocka ner boxinredningen som vi sålt (yeej!). Så i torsdags hjälptes vi åt att bära in soffbordet som jag ärvt av mormor och morfar och som vi ska ha i ”finrummet”. Det var i akut behov av lite teakolja.


Nu var baket äntligen klart och jag intog ett smakprov på min nystädade altan. I glaset fanns min favvo-sommardricka, det här isteet som jag hittat hos Underbara Clara.


Visst ser ni så nöjd jag är?


Efter lunchen var det dags för lite utejobb. Mamma förklarade hur viktigt det var att vi röjde bort maskrosorna innan de blommat ut. Jag började i torsdags men både batteriet och kniven på trimmern tog slut, så jag fick göra klart igår. Under natten hade fler maskrosor krupit fram där jag trimmat dagen före, så jag misstänker att det här kommer att vara ett riktigt sisyfosarbete. Kanske inte så konstigt…


… med tanke på att lägdan nedanför oss ser ut såhär.


På listan stod också att färdigställa rabatterna vi fick så mycket hjälp med att fixa förra helgen. Närmast i bild var tidigare stenar som mamma dömt ut, och nu är de utbytta. Se så fint det blev!


Och blommar gör det också! Eller är på gång iaf.


Den andra rabatten fixade jag också till. Klippte klart markduken och bar bort överblivna stenar.


Här har vi sparat en blomma som jag tänker på som en gåva från de förra ägarna. En rosenrot som han plockat på en ö i Norge.


Den här lilla rabatten gjorde jag ingeting med, men jag tänkte ändå jag skulle visa min publik. Med inte mindre än åtta svalbon runt huset känner man sig aldrig ensam eller obevakad.


Och där blommar det verkligen! <3


Eftersom väderleksrapporterna hotat med regn idag lördag så tänkte jag passa på att måla grillringen ett varv till igår. Bänkarna står i garaget och kan målas när andan faller på. Ironiskt nog började det droppa precis när jag förberett för att börja. Suck.


Så istället tog jag tag i nåt jag skjutit framför mig sen… jamen typ mars. Att ta bort vallan och göra skidorna klara för sommaren. Bättre sent än aldrig, eller hur?


Sen kom maken hem och det var dags för den obligatoriska grillningen. I släpen i bakgrunden väntade dessutom en överraskning. Han hade varit och hämtat utemöblerna vi egentligen skulle fara och köpa i helgen. Yeej!


Säg hej till vår nya bästa vän. Håller borta allt utom flugor och getingar. Och spindlar. Men ändå värd varenda krona!


Det blev grillspett, halloumi, potatiskroketter och bearnaisås. Vi är ganska enkelspåriga när vi grillar. Men varför ändra ett vinnande koncept?


De andra bänkarna är på väg att målas och de nya möblerna är (såklart) inte uppackade. Så middagen intogs på ett aningens primitivt sätt.


Sooool! Äntligen sommar! *väldigt glad gubbe*


När vi ätit började solen smyga sig ifrån oss. Så vi flyttade bänken bakåt…


… och åt höger…


… men till sist gav vi upp och invigde att sitta på ”dansbanan” där våra nya utemöbler snart kommer att stå. Här är solen överlägset längst. *tummen upp*


När vi kollade som mest på hus kikade vi på ett alldeles nära flyget. När vi skulle fara därifrån kom precis ett plan och flög typ över huvudet på oss. Här är de på lite bättre avstånd. Men ändå ser vi några per dag. Inflygningen går tydligen alldeles ovanför oss.


Kring åtta började solen överge oss, och det var också då vi fick sällskap, när Egon tagit sin eftermiddagslur.


Sen gick vi in. Jag har suttit och bloggat ett tag med den här utsikten (ignorera katten och fågeln som retar honom). Hur härligt är lite det här?! Hur bra trivs vi inte här?! Men jättebra!

Det var min fredag. Tack för att ni följt mig en hel dag. Imorron är en annan dag!

 

2 reaktioner på ”Den sista halva dagen

  1. Ping: Äpple + bröd = sant | Hannas historia

  2. Ping: Så mycket att göra | Hannas historia

Kommentera

