Äpple + bröd = sant

Som sagt så bakade jag litegrann i fredags. Det är något jag saknade under tiden jag var sjuk. Och under våren har jag nog inte riktigt tagit mig tid. Men jag gillar att laga mat och baka och nu när jag har ett riktigt stort kök så känns det som att det är hög tid att börja ta tag i sånt. Eli skickar rätt ofta tips på recept hon tror jag ska gilla. Inte sällan innehåller de saker som sötpotatis eller äpplen, två av mina favoritsaker att äta i alla dess former. Just det här är ett äpplebrödrecept. Låter kanske lite märkligt, men jag var ju tvungen att testa. Sen vet jag inte om det riktigt smakade äpple, men det är sött och gott. Det är också lite grovt, kanske mer som ett matbröd, fast det var supergott med smör och ost också.

Linus äpplebröd

1 äpple (100–120 g)
15 g smör
2 msk lönnsirap
30 g jäst
3 dl ekologisk äppeljuice med fruktkött
55 g rågmjöl (1 dl)
420 g vetemjöl (7 dl)
10 g salt

Sätt ugnen på 250 grader.
Tärna äpplet med skalet på. Fräs äpplet tillsammans med smör och lönnsirap i en stekpanna. Häll över det i en skål som du också häller juicen i. Då borde degspadet vara under 37 grader, annars vänta.
Smula ner jästen och rör ut den i degspadet (inte äppelbitarna).
Tillsätt mjölet lite åt gången på medelhastighet
Efter 5 min tillsätter du saltet och därefter ökar du hastigheten lite och låter degen arbeta 15-20 min tills den är elastisk. Blanda i äppelbitarna och låt degen jäsa till dubbel storlek (30-40 minuter).
Häll ut degen på mjölat bord och arbeta lite med den tills den känns spänstig och smidig. Forma till en limpa och låt den jäsa under bakduk till dubbel storlek (30-40 minuter).
Snitta brödet för att inte det ska spricka där du inte vill ha en spricka. Grädda brödet på 250 grader i 10 minuter och sänk därefter till 190 grader och grädda i ytterligare 25 min eller tills brödet har en innertemperatur på 97 grader. Låt svalna helt på galler innan du avnjuter brödet!

Mmmm…

Det här med att börja grädda brödet lite varmare för att sen sänka värmen har jag aldrig hört talas om förr. Men skorpan blev jättebra, så det är verkligen ett tips. Sen gör tydligen proffsen (däribland Eli) så rätt ofta. Och jag ska definitivt börja med det. Som värsta proffset alltså.

Kommentera

