En annorlunda midsommar

När något stort händer (t.ex. ett husköp) blir ju alla högtider och liknande sådant man gör för första gången. Så även om jag, som ni vet, älskar midsommaraftnar och har firat ett par stycken nu, så var årets ändå den första. Den första midsommaraftonen i huset. Sen blev det, mer av en slump, även den första midsommaraftonen då jag hade beredskap. Min kollega som egentligen skulle ha beredskap var sjukskriven och chefen frågade därför mig om jag kunde tänka mig. Efter att ha spenderat ovanligt många miljoner i år så kändes det helt okej att få tjäna lite extra. Sen att beredskapen inte blev som jag tänkt mig, det tar vi lite senare i inlägget.

Midsommaraftonen började i alla fall som vanligt, med lunch i finaste bonnstaskammaren.

En mindre del av familjen som deltog i år, jämfört med i fjol.

Inte heller i år dansade vi, men vi tittade såklart.

Precis som att man måste ta kort av Höga kusten-bron när man passerar så måste man ta en sån här bild varje år. Det är liksom lag på det.

I vanlig ordning fick vi också fikabesök i kammaren. Rune, Maggan, Birgitta och Helge var de jag lyckades få på bild.

Femte midsommaraftonen vi firar ihop.

Och som sagt första gången jag jobbat en midsommar. Beredskap är socialtjänstens motsvarighet till jour och innebär att två socionomer alltid finns tillgängliga, dygnet runt, året runt. Man står till förfogande i akuta fall som oftast rör barn som far illa eller riskerar att fara illa. Förutom att vara tillgänglig på telefonen ingår det att kolla faxen (ja, vi har fortfarande en fax) en gång per dygn för att göra skyddsbedömningar på inkomna anmälningar eftersom det måste göras inom 24 timmar. Så det var till faxen jag var på väg när jag la ut den här bilden på IG. Men inga anmälningar hade kommit in, bara en förvaltningsrättsdom.

När stadsbesöket var avklarat pyntades huset för att förberedas för…

… våra gäster. På grund av att jag ”jobbade” ville jag helst vara hemma för att ha tillgång till datorn. Sen hade vi valt att inte bjuda jättemånga eftersom det hade känts lite taskigt att lämna ett stort sällskap hemma ifall jag hade måstat ge mig ut på nåt.

Vi har haft många gäster i sommar, något husets innevånare varit olika mycket nöjd med. Speciellt det här med barn är inte riktigt Egons grej… Foto: Eli

Vi grillade, såklart. Den där grillen, inköpt på COOP för 250 kr, har verkligen fått tjäna sitt syfte i sommar.

Jag älskar vårt nya matbord som även det fått tjäna sitt syfte. Dock är nog inte kostnaden intjänad än. Hur man nu ska räkna på det…

Efter maten skulle det lekas i vad barn direkt förstår är ett lekrum.

Och ja, jag kan väl delvis hålla med.

Den fjärde pusselbiten hade dragit till Norge och lämnat oss, men vi ville såklart skicka en hälsning ändå.

När barnfamiljerna åkt hem insisterade jag att vi skulle inviga min nymålade grillring (mer om det sen). Tyvärr var det, som synes, inte så varmt ute. Alls. Typ sju grader. Plus iallafall.

Vi grillade bland annat den här nyheten som blev en riktig succé.

Dagen därpå fick vi uppleva den första av vad jag misstänker är många av husägandets nackdelar. Stopp i avloppet. Iväg till Brönstjärn för att låna högtryck och spolslang och spolning i varje avlopp och till sist…

… ringde vi en vän och det var löst på några minuter. Heja snälla grannar!

Sen var det ju det där med beredskapen. Mina kollegor brukar skämta om att jag alltid borde ha dagjouren eftersom det händer så lite när det är min tur. Men vem hade kunnat tro att den turen (oturen?) skulle räcka även till beredskapen. Från torsdag kl 16 till måndag kl 8 hade jag beredskap. Under den tiden jobbade jag – håll i er nu – tre och en halv timme. Alltså, va?! Man turas om att vara första eller andra och när jag var första, från lördag kväll till söndag kväll så hände… ingenting. Inte ett samtal, inte ett fax, ingenting. När jag kom in på jobbet på måndagen och berättade det som började det spekuleras i att jag kanske borde ha beredskap jämt också. Så skulle det bli lugnare i Skellefteå kommun. Nåja, det får vi väl se om. Men lite trist kändes det, nu när jag ställt in mig på lite extra cash. Men samtidigt skönt att ingen allvarligt hände. Såklart.

Kommentera

